MY DEAR FOLLOWERS

Pages

Rabu, 9 September 2009

Ketam masak lemak

Ketam memang favorite saya..... hmmm suka sangat , arwah mak cerita masa kami tinggal di Jitra sebab masa tu arwah abah saya kerja kastam di sempadan Changlon dengan Thailand . So , memang abah saya dan kawan-kawan yang sama kerja dengan dia kena jaga apa saja kenderaan yang masuk dia kena check macam kat Bukit Kayu Hitam sekarang ni la , so memang banyak lori yang bawa masuk tangkapan laut macam ikan , udang , ketam dan lain-lain . Abah saya selalu beli sebab dapat harga murah , sampai di rumah kami ada ice-box simpan ketam dan lain-lain makanan laut yang abah beli ni.

Arwah mak cerita kami memang mewah makan masa tu syukur alhamdulillah la , sampai ketam ni ni kadang-kadang mak saya rebus saja dan makan dengan sos . Mungkin sebab dari toodler dah terbiasa makan ketam sebab tu saya suka sangat sampai la sekarang . Tapi saya jarang beli sebab tak elok sangat makan ketam ni kerap sangat tambahan pulak harganya yang mahal sekarang ni. Selalu kalau beli saya masak lemak kuning saja , senang dan sedap. Kalau di Jitra dulu memang saya akan masak kari ketam sebab favorite arwah abah kari saja.

Resepi masak lemak ketam ni simple saja,,,

BAHAN-BAHAN :

7 ekor ketam
3 cawan santan pekat-kalau tak cukup tambah sikit lagi
2 biji bawang merah
2 biji cili api-boleh ditambah
1 ulas bawang putih
3 cm kunyit hidup
2 batang serai - dititik
1 keping asam keping
Garam secukup rasa

CARA MEMASAK :

Bersihkan ketam dan potong dua , titik kaki bagi senang nak makan nanti . Kupas semua bawang serta kunyit hidup dan ditumbuk lumat . Masukkan semua bahan tumbuk dalam periuk bersama santan pekat dan serai yg dititik. Hidupkan api dapur dan biar sampai kuah mendidih . Masukkan semua ketam dan garam serta asam keping. Kacau kuah sekali-sekala supaya tak pecah minyak, bila dah masak ketam akan bertukar warna .

2 ulasan:

  1. akak, saya suker la resipi2 sini..saya link akak ke blog saya..harap diizinkan lah..tq!

    BalasPadam