MY DEAR FOLLOWERS

Pages

Khamis, 18 Februari 2010

GULAI AYAM


Hujung minggu sudah masa cuti raya cina saya berkumpul dengan keluarga kakak serta abang yang datang dari Penang di rumah kakak saya di Nilai dan sempat la saya bercerita dan anak-anak berjumpa sepupu mereka semua.

Petang yang sama lepas balik dari rumah kakak , saya sekeluarga pun balik ke kampung suami pula Nilai nak ke Kuala Kelawang bukannya jauh sangat dalam 45 minit masa perjalanan je.

Mak mertua saya seperti biasa mesti masak gulai ayam kampung yang menjadi favorite kami semua yang balik ke kampung hujung minggu lepas hmmm memang sedap sangat la ayam kampung ni.

Gulai ayam kampung


Mertua saya masak gulai ayam ni guna kayu api dan dimasak di luar rumah sebab lagi mudah dan ruang dapur tak la berbau asap . Ayam kampung ni kena masak lama juga sebab nak bagi isinya cukup empuk baru la best nak dimakan , bab nak nyalakan api semua ni memang bapa mertua saya yang buat . Saya tolong kupas ubi kentang dan perah santan serta masak sayur serta masak lauk lain la . Mertua saya guna kuali besar sebab nak masak 3 ekor ayam senang sikit nak kacau ayam ni masa proses masak tu.


Ini pula air rebusan masa proses mencelur dan buang bulu ayam , masa proses ni pun saya tengok saja la . Masa tinggal di kampung dulu saya pernah sekali je buat proses ni dari mencelur lepas tu buang bulu ayam dan potong ayam kampung yang mak saya bela . Ok la juga kan kiranya saya ada la pengalaman kalau nak buat lagi sekarang pun tak de hal punya hehehehe .



Ayam yang dah togel dan dah siap dibersihkan serta dilayor pada bara api . Bila proses potong ayam pula encik suami la punya turn . Bila balik kampung begini la cara kami gotong royong sama-sama masak sebab bila balik memang ramai adik-beradik suami saya so semua kerja dibuat bersama bagi cepat siap dan cepat la kami dapat berjamu selera.

3 ulasan:

  1. amboi sedap nyer adik nannie,,nyam2

    BalasPadam
  2. sedapnnya tengok gulai ayam tu...ayam terpungeng-pungeng nak kena gulai heh?

    BalasPadam
  3. bestnya gulai ayam kampung..ade resepi x??

    BalasPadam