MY DEAR FOLLOWERS

Pages

Sabtu, 12 September 2009

BUBUR LAMBUK


Hari Khamis sudah saya masak bubur lambuk sebagai hidangan sampingan selain menu utama nasi dan lauk-pauk . Resepi saya pun mudah saja , arwah mak saya yang ajar . Masa tahun 1988 kesihatan arwah mak saya sudah tak begitu baik dan selalunya saya yang akan bantu mak untuk memasak , masa Ramadhan tahun tu la arwah mak ajar resepi bubur lambuk yang mudah ni .


bubur lambuk udang kering yang ditabur bawang goreng


BAHAN-BAHAN :

2 pot beras
2 cawan santan pekat
300 grm udang kertas kecil - buang kulit/kepala n ekor
2 genggam udang kering - direndam sekejap dan ditumbuh
2 batang serai-dititik
2 cm halia di potong nipis
1/2 sudu kecil jintan putih
Air secukupnya untuk masak nasi bubur ini - 2 liter air dan boleh ditambah

BAHAN DITUMBUK LUMAT :

4 biji bawang merah
2 ulas bawang putih

CARA MEMASAK :

- Basuh dan bersihkan beras , tumbuk udang kering tapi jangan terlalu hancur.

-Panaskan sedikit minyak , tumis semua bahan tumbuk lumat , halia , udang kering serta udang kertas dan kacau sekejap sampai wangi kemudian terus lah dimasukkan air serta beras ke dalam periuk . Masukkan juga serai dan jintan manis tadi , kacau dah biar sampai nasi masak .Boleh la di masukkan garam secukup rasa dan santan tadi , biar nasi mesra dengan santan dan sampai mendidih , baru la boleh ditutup api dapur .

* Boleh juga dimasukkan sedikit daging lembu yang dipotong halus sebagai rencah tambahan untuk dimasak bersama bubur lambuk ini.


Bubur lambuk yang baru masak

1 ulasan:

  1. I will definitely try to cook this. I can still remember the taste. Kalau jadi, it will be my successful first try....

    BalasPadam