MY DEAR FOLLOWERS

Pages

Selasa, 22 Februari 2011

Masam manis ikan lidah

Ikan lidah memang unik rupanya kan dan saya dah lama nak cuba masak ikan lidah ni sebab nak tau macam mana rasa ikan lidah ni . Bila ke pasar malam memang mesti jumpa ikan lidah yang dijual oleh peniaga ikan yang datang dari Kuala Selangor . Ikan ni saiznya kecil saja dan macam ikan sebelah juga bentuknya so sangat mudah nak dibersihkan hanya perlu dibuang sisik kemudian saya terus potong kepala dan isi perutnya . Saya potong ikan di menjadi beberapa bahagian dan digaul dengan garam serta kunyit . Ikan ini sedap digoreng garing atau boleh dimasak sweet sour . Rasa ikan lidah ni macam ikan siakap so memang sedap .


BAHAN-BAHAN:

6 ekor ikan lidah - dibersihkan
2 biji cili capsicum ( warna merah dan kuning)
1 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
1 biji bawang besar
2 cm halia
2 biji tomato
1 tin nenas dalam tin- boleh juga guna yang fresh.

BAHAN-BAHAN SOS:

4 sudu besar sos cili
3 sudu besar sos tomato
1 sudu besar sos tiram
4 sudu besar sos plum
Sedikit minyak bijan
Air nenas dalam tin
Garam dan gula secukup rasa-bila perlu saja

Boleh dibancuh 1 sudu kecil tepung jagung dengan sedikit air dan dimasukkan dalam adunan sos untuk bagi sos jadi pekat

CARA MEMASAK :
* Ikan lidah dibersihkan dan dipotong kemudian letakkan garam dan kunyit atau keringkan ikan dengan tisu dapur kemudian selaputkan ikan dengan tepung goreng serbaguna . Panaskan minyak secukupnya untuk teknik deep fry dan goreng ikan sehingga garing , gunakan api sederhana supaya ikan tidak hangit.

* Panaskan sedikit minyak dan tumis semua bawang,halia dan kacau hinggap terbit bau wangi . Masukkan cili capsicum dan kacau kemudian masukkan tomato dan semua bahan sos terus kacau sambil rasa jika ada terkurang apa-apa bahan boleh ditambah ikut pada cita rasa kita . Kalau nak kuah lebih tambah la sedikit saja air . Boleh juga ditambah daun sup atau daun bawang untuk xtra citarasa dan bau . Bila kuah dah masak terus la dituang ke atas ikan . Seeloknya resepi ini dimakan selepas atau baru di masak baru la sedap ...

Ni la ikan lidah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan