MY DEAR FOLLOWERS

Pages

Rabu, 19 Ogos 2009

KARI DAGING


Suami saya yang berasal dari Negeri Sembilan kurang sikit gemar makan kari , nak buat macam mana kan dah memang makanan harian dia dari kecil sampai la dia hidup bujang ialah masak lomak cili api , memang mak dia masak menu masak lomak cili api tiap-tiap hari dan bila dah berkawin dengan saya baru dia belajar makan menu kari , masak kicap , sambal tumis serta lain-lain menu .

Tapi kari daging memang favorite suami saya , cukup berselera dia makan nasi kalau saya masak kari daging letak ubi kentang...


BAHAN-BAHAN :

500 grm daging batang pinang
6 biji ubi kentang - potong atau 4
4 cawan santan pekat
1 peket rempah kari daging
2 sudu cili kisar
3 cm halia
3 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
1 batang ( 3 cm) kulit kayu manis
1 biji bunga cengkih
3 biji bunga lawang
Garam secukup rasa

Tak perlu guna cili kisar kalau tak mau kari pedas sikit


CARA MEMASAK :

Bersihkan daging dan potong kecil-kecil , kupas semua ubi kentang dan dipotong 4 . Kupas semua bawang , halia dan dimayang halus-halus.

Panaskan sedikit minyak dan tumis semua bawang , halia , kulit kayu manis + bunga lawang + bunga cengkih dan kacau sampai bawang layu . Kemudian bancuh rempah kari dengan sedikit air dan masukkan kedalam periuk . Masukkan juga cili giling dan kacau serta biar kan sampai rempah terbit minyak dan menjadi wangi .

Masukkan santan dan daging , biarkan kuah mendidih baru la dimasukkan ubi kentang dan garam . Kacau kuah dan bila daging serta ubi kentang telah empuk baru la di tutup api dapur. Dah pun masak , mudah saja....

2 ulasan:

  1. terima kasih . dah try resepi Puan ni. emmang terangkat habis!! ^_^

    BalasPadam