MY DEAR FOLLOWERS

Pages

Khamis, 31 Mac 2011

Bawal sweet sour kicap..

Ikan bawal memang ikan yang paling anak-anak saya suka makan tak kira apa jenis menu pun yang saya masak mesti habis . Saya suka masak menu macam ikan bawal dimasak kari , masak sweet sour , masak taucu, masak cuka , steam , sambal tumis , dimasak kicap atau sekadar digoreng garing . Isi ikan bawal memang sedap especially kalau digoreng dan dimasak sweet sour issshhh cukup sedap .

Hari ni saya masak sweet sour tapi versi yang dicampur kicap sebab anak-anak saya kalau makan nasi mesti ada kicap so resepi ni dah ada kicap . Berselera je Adam , Adlina dan Adam makan dan mama pun happy tengok anak-anak makan...

BAHAN-BAHAN:

2 ekor ikan bawal - dibersihkan
2 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
1 biji bawang besar
2 cm halia

BAHAN-BAHAN SOS:

2 sudu besar sos cili
2 sudu besar sos tomato
3 sudu besar sos tiram
3 sudu besar sos plum
3-4 sudu besar kicap
Sedikit minyak bijan
Sedikit air - kalau tak letak air pun ok ikut pada citarasa kita
Garam secukup rasa-bila perlu saja

CARA MEMASAK :
* Ikan bawal dibersihkan dan dikelar-kelar kemudian letakkan garam dan kunyit . Panaskan minyak secukupnya untuk teknik deep fry dan goreng ikan sehingga garing , gunakan api sederhana supaya ikan tidak hangit.

* Panaskan sedikit minyak dan tumis semua bawang,halia dan kacau hinggap terbit bau wangi . Masukkan semua bahan sos terus kacau sambil rasa jika ada terkurang apa-apa bahan boleh ditambah ikut pada cita rasa kita . Kalau nak kuah lebih tambah la sedikit saja air . Boleh juga ditambah daun sup atau daun bawang untuk xtra citarasa dan bau . Masukkan semua ikan bawal goreng tadi ke dalam kuah dan kacau semua bahan sehingga cukup mesra . Seeloknya resepi ini dimakan selepas atau baru di masak baru la sedap ...

4 ulasan:

  1. salam nannie...

    ikan bawal memang sedap.. isinya lembut.. tulangnya pun mcm ala2 tulang rawan skit kan terutama tang kepalanya tu... kalau sy mkn mesti kepala pun sy sental jugak.. hehe.. org kata tak elok mkn kepala ikan.. tp sedap punya pasal.. sampai terlupa pantang larang org tua2.. hehe..

    BalasPadam
  2. emm, tak penah masak ikan bawal lagi semenjak kawin nie...ehehehe

    BalasPadam
  3. amboi sedapnya kak nannie...nak try ler resepi nih...

    BalasPadam
  4. wlksalm Madiha,

    mmg sedapkan ikan bawal ni saya pun kalau makan habis kepalanya say kunyah sedap sgt hihih , isi ikan bawal mmg sedap anak2 saya cukup suka .

    To ain ,
    ooo ye ke ikan bawal ni antara ikan yg paling sedap

    To mummy ,
    CUba mummy jgn tak cuba resepi ni mudah je

    BalasPadam