MY DEAR FOLLOWERS

Pages

Khamis, 7 April 2011

Kari ikan nyok-nyok

Hari ni saya masak menu kari ikan nyok-nyok yang mudah dan simple untuk disediakan . Ikan nyok-nyok fresh memang sedap dimasak kari .

BAHAN-BAHAN:
1 ekor ikan nyok-nyok ( 700 grm-1kg )
5 biji bawang merah
4 ulas bawang putih
2 tangkai daun kari
1 sudu kecil halba campur
1 peket rempah kari ikan
1 sudu besar cili kering kisar
4 biji tomato masak ranum
2-3 cawan santan pekat
Garam dan air asam jawa secukup rasa
* Bawang merah dan bawang putih dimayang halus . Buah tomato di cincang kecil-kecil . Boleh tambah sedikit air jika kuah terlalu pekat.

CARA MEMASAK:
-Bersihkan ikan nyok-nyok dan potong menjadi beberapa bahagian kecil .
- Panaskan minyak dalam periuk dan tumis semua bawang bersama halba campur serta daun kari kemudian masukkan cili kering kisar tadi dan kacau semua bahan sehingga cukup mesra.
-Letakkan rempah kari di dalam mangkuk kecil dan campurkan sedikit air serta kacau kemudian tumis di dalam periuk . Rempah kari mesti sentiasa dikacau supaya tidak menjadi hangit. Biarkan rempah masak dan terbit minyak.

-Bila rempah sudah masak boleh la dimasukkan dimasukkan buah tomato tadi dan kacau sehingga buah tomato layu kemudian masukkan semua santan dan kacau sebentar bila kuah dah nak mendidih masukkan semua ikan nyok-nyok tadi dan garam kemudian kacau . Biarkan seketika sehingga kuah mendidih kemudian rasa garam dan masam kuah supaya sesuai dengan selera. Jika kurang masam tambah la air asam jawa . Biar kuah masak dan mendidih , bila ikan dah masak boleh la ditutup api dapur .

Ni la rupa ikan nyok-nyok

2 ulasan:

  1. Salam kak Nannie,
    lauk lunch kita sama la ari ni...hehe =)

    BalasPadam
  2. wlkslm Norul,

    hihihi ye ke hmmm mmg sedapkan kari ikan nyok2 ni

    BalasPadam