MY DEAR FOLLOWERS

Pages

Jumaat, 6 November 2009

AYAM MASAK KICAP


Kat rumah saya ni kalau menu ayam saya masak 4 jenis saja iaitu masak lemak ayam ,rendang ayam , kari ayam atau masak kicap . Kalau nak lagi mudah goreng saja ayam tu lagi anak-anak saya suka . Kali ni saya bagi resepi ayam masak kicap saya yang sangat simple ni ..


BAHAN-BAHAN :

1 ekor ayam - di potong 12
8 biji ubi kentang
4 sudu besar sos tiram
6 sudu besar kicap manis
2 sudu kicap cair
1 sudu kecil minyak bijan
4 biji bawang merah
3 ulas bawang putih


CARA MEMASAK :


Potong ayam ikut pada citarasa , saya potong 12 saja dan lumurkan semua ketulan ayam ini dengan garam dan kunyit . Goreng ayam ini sampai masak , angkat / tos dan ketepikan.

Kupas semua kulit ubi kentang dan potong kecil-kecil dan goreng sampai masak juga , angkat/tos dan ketepikan dulu.

Kupas semua bawang dan di mayang halus , kemudian panaskan sedikit minyak dalam kuali , tumis semua bawang sehingga wangi terus masukkan sos tiram , kicap cair , kicap manis dan minyak bijan dan ayam. Kacau semua bahan sehingga mesra dan kuah kicap sekata pada semua ayam dan jika kurang masin bolehlah di tambah kicap manis lagi.



Ayam dan ubi kentang yang baru digoreng

3 ulasan:

  1. SALAM NANNIE..KAT UMAH NI PUN SUKER AYAM..AYAM..AYAMMMMM...NAIK BOSAN TAU

    BalasPadam
  2. wlkslam kak ina ,

    hehehhehe sama la dgn anak2 saya kalau masak menu ayam mmg suka sgt..

    BalasPadam
  3. a'kum..akak..ni masak x yh pkai garam??huhu..saya bru belajar memasak...

    BalasPadam