MY DEAR FOLLOWERS

Pages

Jumaat, 20 November 2009

STEW AYAM

Hari ni saya masak stew ayam . Resepi ni saya dapat Maria , my niece . Resepi stew yang ringkas dan mudah untuk di masak tapi sedap rasanya. Thanks ye Maria nanti kita tukar-tukar lagi resepi ye...
Stew ayam

BAHAN-BAHAN :

1 ekor ayam-dipotong 12
6 biji bawang besar
1 labu bawang putih
8 biji ubi kentang
2 biji karot
2-3 cawan air
1 biji kiub ayam
2 sudu besar tepung jagung
3 sudu besar serbuk BISTO
Garam n serbuk lada hitam secukup rasa

* Serbuk BISTO ini berwarna coklat macam serbuk brown sos rupanya tapi rasa lain sikit . Bisto hanya boleh dibeli di Cold Storage , kalau tak ada serbuk bisto tak sedap la stew ayam ini .

CARA MEMASAK :


Bersihkan ayam dan gaul dengan sediki garam kemudian goreng ayam sampai kekuningan .

Kupas semua bawang dan di mayang nipis-nipis , semua ubi kentang juga di kupas kulit dan dipotong kecil-kecil , kikis kulit carrot dan dipotong menyerong tebal-tebal.

Panaskan sedikit minyak dan tumis semua bawang , biarkan bawang ini masak dan menjadi kekuningan . Terus masukkan semua air dan ubi kentang serta carrot kemudian kacau , biarkan kuah mendidih dan sampai ubi kentang menjadi empuk .

Masukkan kiub ayam , lada hitam dan semua ayam yang telah di goreng tadi . Bancuh serbuk BISTO dengan sedikit air , kemudian tuang ke dalam stew tadi kacau semua bahan . Bancuh pula tepung jagung dengan sedikit air dan tuang ke dalam stew serta kacau stew supaya semua bahan menjadi sekata . Kuah stew akan menjadi pekat dan rasa garam jika kurang masin tambah la garam lagi . Biar kuah mendidih selama 3-5 minit lagi dan boleh la ditutp api dapur.

Kuah stew yang tengah mendidih , saya masukkan dahulu ubi kentang dan carrot supaya menjadi empuk , last sekali baru la saya masukkan ayam . Kemudian saya akan kacau semua bahan supaya menjadi sama rata , saya biarkan stew ini mendidih untuk 5 minit lagi sebelum saya tutup api dapur.

1 ulasan:

  1. interesting..nanti saya nk cube jugakla..npk cm sedap je..huhuhu..tq for sharing..=)

    BalasPadam