MY DEAR FOLLOWERS

Pages

Rabu, 9 Jun 2010

DURIAN , PULUT n KUAH SANTAN


Buah durian ni sedap dimakan begitu saja atau kadang-kadang boleh juga dimasak kuah durian dan ada satu lagi cara nak menikmati kelazatan buah durian ni iaitu buah durian ini dimakan bersama pulut dan kuah santan .

Menu durian ini adalah favorite kakak- kakak saya , abang dan saya sendiri . Menu ini adalah makanan tradisi masyarakat utara di Perlis dan Kedah . Durian dimakan bersama pulut yang dikukus dan juga kuah santan yang telah dicampur sedikit garam . Kadang-kadang sedikit gula ditambah bersama-sama menu ini macam dalam gambar dibawah ini . Durian yang dimakan dengan pulut n kuah santan ni hmmmmmm memang terlalu sedap....

Durian bersama pulut n dicurahkan kuah santan serta ditabur sedikit gula..alhamdulillah sedapnya menu ni...



Durian tembaga dari Balik Pulau , Pulau Pinang..
Apa jenis durian pun boleh diguna untuk menu ni cuma kali ni abang saya beli durian tembaga ni yang sangat la sedap Masyallah syukur nikmat dari Allah , rasa durian ni memang la lazat selain rupa dan warnanya yang sangat menarik perhatian berbeza dari durian jenis yang biasa saya makan sebelum ni..



Bila sampai saja ke rumah saya , suami dan abang saya buka durian ni hmm semerbak harum bau durian...

3 ulasan:

  1. YA ALLAH Nanie, terliur ni..Terus ingat kg..Tak lama lagi musin derian..

    Pernah makan style yg u cakapkan ni..Sama2 dgn bebudak utara masa kat maktab dulu

    BalasPadam
  2. sedap ni Yan , beli je durian n buat sendiri kat rumah mesti berulang la makan hehehe

    BalasPadam
  3. Slmlkm Nanie..

    Smoga diberkati Allah seisi kluarga. Sediiih kak sue tgok pulut durian ni.. Arwah Mak kak sue suka sgt n this is among the last menu yg arwah mak kak sue makan on her last day b4 mengadap Illahi 20/06/2010 lalu... Smoga rohnya dirahmati Allah..Amiin..

    BalasPadam