MY DEAR FOLLOWERS

Pages

Sabtu, 16 Januari 2010

SAMBAL TERUNG


Hmmmmmm favorite saya ni , terung sambal udang kering . Makan dengan nasi suam-suam dan dengan ikan goreng je ishhh dah cukup sedap....


BAHAN-BAHAN :

6 biji terung - yang jenis kecil panjang
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN-BAHAN DITUMBUK/DIKISAR LUMAT :

5 biji cili hidup
1 genggam udang kering-direndam kejap
3 biji bawang merah
1 ulas bawang putih
Sedikit belacan

* Kalau nak pedas tambah la ciili lagi

CARA MEMASAK :

Terung di potong ikut pada selera kita la . Panaskan sedikit minyak dan tumis semua bahan kisar sampai wangi dan sambal masak kalau nampak kering tambah sedikit lagi minyak . Kemudian masukkan semua terung dan garam ,gula atau bahan perasa . Kacau semua bahan sampai la terung layu dan masak .

*Terung ni akan meresap semua minyak jadi jika nampak sambal macam kering saja boleh la diletak sedikit saja lagi minyak jika tak mau letak pun boleh cuma perlahankan api dapur dan terus kacau sehingga terung masak .


3 ulasan:

  1. kalau makan sama ikan kapak masin lagi sedap
    huhuhu..buat perutku nyanyi lagi keroncong je sekarang ni

    BalasPadam
  2. akak kasi resepi terung ni..tak sabar nak try...mesti sedap..hehee resepi akak semua sedap2 belaka..kebanyakkannye saya dah try..saya ni pengunjung setia blog akak..hari2 tunggu resepi..dah beratus-ratus pujian saya dapat dari hubby disebabkan resepi akak..luv u lah akak! cuma donut je yg tak brape jadi..huhuhu..saya punya cam keras jek...

    BalasPadam