MY DEAR FOLLOWERS

Pages

Rabu, 28 Julai 2010

SEDAPNYA KARI...


Seminggu sekali mesti saya masak kari sebab anak saya Adlina suka sangat makan nasi dengan kari tak kira kari ikan atau kari ayam . Kalau Aisyah dan Adam , mereka dua orang ni suka kari ayam dengan ubi kentang sementara saya apa jenis kari pun sedap...


Kari ikan bawal...
Cara masak kari ikan ni sama saja dan dah banyak kali saya bagi resepinya dalam blog masak saya ni . Bahan yang penting sekali untuk kari ikan selain rempah kari ikan semestinya ada halba campur dan daun kari .

Kalau kari ayam tu selain rempah kari ayam bahan penting lain semestinya kena ada halia , bunga lawang+cengkih+kayu manis kalau tak ada rempah 3 sekawan ni memang tak sedap la kari ayam atau kari daging yang kita masak tu . Bahan-bahan lain sama saja bawang merah dan putih serta santan la .

Kari kepala ikan duri yang sedap..

Kadang-kadang je saya masak kari kepala ikan sebab susah juga nak dapat yang fresh kecuali pegi pasar Selayang ikan kat sana memang fresh baru sampai atau saya pegi ke pasar Pasir Penambang kat Kuala Selangor . Selalunya saya suka guna kepala ikan merah , jenahak , tenggiri , senangin atau kepala ikan siakap . Kena pilih kepala ikan yang segar sebab isinya lebih sedap dan manis .

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catat Ulasan