MY DEAR FOLLOWERS

Pages

Isnin, 27 Disember 2010

Sawi putih tumis air

Kalau beli sayur sawi putih mesti ditumis dengan sotong ,itu la request dari hubby saya . Kenapa mesti ditumis dengan sotong putih kerana mak mertua saya masak macam ni hehehe..
Kadang-kadang suami saya nak melepas rindu pada masakan ibu tersayang so saya akan masak cara mak mertua saya la atau saya ubah sikit tapi kalau nak lagi senang kami balik kampung je tak jauh pun 1 jam setengah dah sampai Kuala Klawang...
Memang betul bila kita dah berkahwin memang perlu belajar dari mertua resepi-resepi kegemaran suami dan saya memang banyak sangat belajar menu baru dari mak mertua serta semuanya menu cara masakan Minangkabau . Saya pula memang suka sangat kalau belajar bab nak belajar masakan baru so bila balik je kampung memang saya selalu ada di dapur perhatikan cara mertua masak sambil tolong apa yang patut....
Dulu masak kecil dan tinggal dengan keluarga sendiri saya tak pernah makan sawi putih ni sebab arwah abah tak berapa suka sayur ni sebab ada rasa pahit sikit . Abah suka beli sayur kobis , taugeh + kucai + tauhu , bendi , kacang buncis , kangkung , terung dan beberapa jenis lagi sayuran . Sayur sawi hanya dimasak bila nak goreng mee dan bihun saja . So masa baru bernikah dengan suami dan kami dikampung mertua saya di kenal kan dengan sayur sawi putih masak dengan sotong . Bila makan sedap pula so sekarang ni memang jadi menu favorite kami sekeluarga . Berlainan negeri so memang macam-macam benda yang berbeza seperti adat dan makanan termasuk la cara masakan....
Ok berbalik kepada sayur sawi tumis sotong ni yang saya belajar cara nak masak dari mak mertua saya cuma saya dah ubah sikit sebab saya dah tambah udang kering , minyak bijan dan sos tiram kalau cara original mak mertua tak ada bahan-bahan tu semua . Selamat mencuba resepi sayur yang sanagt senang ni ya..

BAHAN-BAHAN :
2 ikat sayur sawi putih
200grm sotong
Garam secukup rasa
Sedikit minyak bijan

BAHAN DITUMBUK LUMAT :

2 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
Segenggam udang kering -rendam dulu

CARA MEMASAK :

-Basuh sayur sawi dan potong . Bersihkan sotong kemudian potong kecil-kecil .

-Panaskan sedikit minyak dalam kuali dan tumis bahan tumbuk sampai naik wangi kemudian kacau . masukkan sotong dan goreng sekejap sehingga sotong bertukar warna dan masukkan minyak bijan .

- Masukkan semua sayur dan kacau , masukkan garam secukupnya dan terus kacau sehingga la sayur masak dan boleh ditutup api dapur.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catat Ulasan