MY DEAR FOLLOWERS

Pages

Rabu, 14 April 2010

CENDAWAN BUSUT


Assalamualaikum dan apa kabar ye pengunjung-pengunjung blog saya ni , dalam 2-3 hari ni saya masak menu simple je tu yang saya tak buat entry resepi . Semalam masa saya dok tengok folder gambar dalam facebook saya jumpa balik gambar cendawan ni , dah lama sebenarnya saya ambil gambar ni dalam bulan Febuari tahun sudah . Masa tu saya tak ade lagi blog masak ni so saya tak le terpikir nak ambil gambar cendawan yang saya dah masak .

Saya first time makan menu cendawan ni bila balik kampung suami dulu . Mak mertua saya kutip cendawan yang tumbuh di dalam kebun getah kat belakang rumah mertua saya . Tu cerita 13 tahun dulu sekarang ni dah susah nak jumpa cendawan ni di sekitar rumah atau di kampung suami saya mungkin disebabkan kebun getah dah banyak ditebang atau sebab-sebab lain kot macam persekitaran yang dah berubah .
Suami saya cerita masa dia kecil sampai la remaja cendawan ni banyak tumbuh masa musim hujan , cendawan ni dipanggil cendawan busut sebab selalunya cendawan ni senang di jumpa dekat busut tapi kadang-kadang tu tak kira tempat asal tempat lembab kat kebun getah atau di kebun kelapa sawit dan kadang-kadang tu cendawan ni di tepi jalan nak masuk ke rumah mertua pun boleh tumbuh dan masa nak cabut kena berhati-hati sebab akar cendawan ni panjang sangat kadang-kadang sampai 12 inci panjangnya tapi selalunya akarnya memang terputus bila dicabut .

Cendawan dalam gambar di atas ni dah kembang tapi masih enak dimasak dan resepi yang paling sedap semestinya masak lemak atau gulai tapi kalau cendawan ni di masak tumis air pun dah sedap . Cendawan ni rasanya manis macam cendawan tiram tapi lagi sedap hmm agak susah juga saya nak discribe rasanya hanya mereka yang pernah makan boleh tau macam mana rasa cendawan ni . Selalunya cendawan yang baru tumbuh dan belum kembang lagi sedap rasa sebab texturenya isi cendawan ni lebih padat dan tidak terlalu lembut ye la baru tumbuh dan fresh mesti la lagi sedap dari cendawan yang dah lama kembang .


Cendawan yang belum kembang macam dalam gambar ni yang sedap sangat . Proses nak basuh cendawan ni tak la susah gosok je bagi bersih la lepas tu cendawan ni hanya disiat-siat dan dah boleh dimasak .

Cendawan ini juga tak akan tumbuh di kawasan tanah yang dah diracun , saya teringin juga nak tengok sendiri cendawan yang baru tumbuh tapi sampai sekarang tak pernah jumpa . ok la itu je cerita cendawan busut ni , bye...

1 ulasan:

  1. Wah bestnya tengok cendawan (kulat org utara pangil)tue. Sekarang memang susah nak dpt cendawan tu, selalu je dengar org kg jumpa, tp dpt dengar je la. nak rasa jangan harap. Bestnya kalau dpt dok kg, dpt merasa makanan kg. cukup la nasi panas berlaukkan ikan kering n sup cendawan n sambal belacan + ulam. nikmatnya kalah makan yg rega beratus ringgit.

    BalasPadam