MY DEAR FOLLOWERS

Pages

Rabu, 10 November 2010

KEK PELANGI

Semenjak dua menjak ni saya dah seronok nak baking pula dan kali ni saya masak kek pelangi a.k.a kek warna-warni . Actually adunan kek ni sama macam kek butter cuma di tambah warna ikut citarasa sendiri so lagi meriah rupa kek ni baru anak-anak seronok dan teringin nak makan . Kek ni sedap , lembab dan manisnya sesuai dengan selera anak-anak saya...
Saya bukan la pakar dalam bidang baking cakes tapi saya suka mencuba banyak kali sampai jadi kek ikut pada selera sendiri kiranya saya belajar dari trial & error la . Alhamdulillah kek yang saya masak tak pernah bantat atau tak jadi yang penting saya ikut betul-betul adunan dan cara resepi yang saya cuba tu dan insyallah menjadi kek yang dimasak...


BAHAN-BAHAN :

250 gm butter
200 gm gula castor
5 biji telur
1 sudu kecil esen vanila
6 sudu besar fresh milk
210 gm tepung naik sendiri-diayak

Cara Membuatnya:

-Panaskan oven kepada suhu 180C .Pukul butter dan gula hingga sebati dan adunan jadi kembang serta bertukar warna jadi cerah sikit . Masukkan telur sebiji demi sebiji ke dalam adunan sambil dipukul sebati diantaranya.

- Masukkan esen vanila dan dipukul hingga adunan sebati dan gebu. Masukkan tepung yang telah diayak sedikit-sedikit berselang seli dengan susu , sambil dikaup balikkan dengan menggunakan spatula atau senduk kayu hingga adunan sebati ( saya pukul balik adunan sehingga adunan menjadi sebati )

6. Bahagikan adunan kek kepada 3 bahagian dan masukkan pewarna ikut pada selera kita . Kemudian kacau bagi warna sama rata . Sendukkan adunan masuk ke bahagian tengah acuan yang telah dilenserkan tadi berselang seli , mula-mula masukkan warna oren lepas tu warna merah lepas tu warna purple ,ulang sampai habis semua adunan kek ni kemudian goyang goyangkan sikit acuan kek supaya adunan kek sama rata . Bakar kek selama 50 - 45 minit mengikut kepanasan oven masing-masing . Saya masak kek ni selama 45 minit suhu 180'C dan saya cucuk dulu bahagian tengah dgn lidi bila ditarik keluar lidi tu bersih saja maknanya dah masak la..

7. Setelah kek masak,sejukkan seketika kemudian keluarkan dari acuan dan biar kek sejuk sepenuhnya.
Semerbak bau harum kek yang tengah masak dalam oven dah buat Adam tak sabar nak makan kek dan bila saya bawa keluar je kek ni dari oven Adam dah minta nak makan tapi saya biar kejap sampai sejuk sikit baru saya bagi dia makan . Hmmmmm sedapnyer berselera Adam makan kek ni..

Sedapnya kek pelangi ni , seronok dan puas hati saya tengok Adam berselera makan kek..

Besok nak masak kek apa pula ya saya ingat nak buat cheese cake pula la anak gadis saya yang 2 orang tu selalu juga minta saya buat cheese cake hmm yummy..

6 ulasan:

  1. cantiknya warna kek pelangi tu..memang menggoda budak2 nak makan kan

    BalasPadam
  2. xpenah cube lg wat kek pelangi nih.. tgn keras ler.. btol2 rajin br leh cube.. law x tensen jer nk ngadap smpai siap..

    BalasPadam
  3. memang betul izahdaut,
    anak-anak saya tertarik pada bau kek yang semerbak dan warna kek ni hehehe tapi resepi ni memang sedap

    BalasPadam
  4. to ann faizal,
    kek ni memang sedap cuba la

    BalasPadam
  5. aloy,
    cuba la insyallah jadinyer hehehe boleh tu kejap je nak bancuh adunan kek ni

    BalasPadam