MY DEAR FOLLOWERS

Pages

Isnin, 15 November 2010

Ketam dari Labuan


Ketam ni sama je macam ketam yang ada dijual kat rumah saya ni tapi yang specialnya ketam ni suami saya beli di Pulau Labuan dan ketam ni sama naik kapal terbang untuk sampai ke dapur saya ni . Dah banyak kali suami saya out station atas urusan kerja ke Labuan cuma kali ni baru dia dapat beli macam-macam jenis ikan , udang dan juga ketam yang fresh dari laut China Selatan . Seawal pukul 5.30 pagi suami saya dah ke jeti nelayan dengan kawan . Suami saya beli ikan tenggiri , ikan nyok-nyok, udang galah , ketam , ikan merah yang semuanya baru naik dari bot nelayan dan sangat fresh .

Selalunya pelancong yang ke Labuan akan beli kain batik atau parfume dan coklat sebab harganya yang agak murah di sana sebab Labuan kan Pulau bebas cukai tapi suami saya pergi sana beli makanan laut macam ketam ni hehehe .

Suami saya bagi tahu ikan kat jeti nelayan di sana sangat la fresh dan ada ikan yang masih hidup masa dia shopping kat jeti nelayan tu . Paling best semestinya harga yang sangat murah . Semua makanan laut ni suami saya simpan dulu di peti sejuk dan bila nak balik baru semua makanan laut yang dah beku ni dibungkus dalam kotak . Bila sampai ke rumah saya semua makanan laut ni masih fresh .

Sekilo ketam saiz besar ni baru RM12 di Labuan kalau kat pasar rumah saya ni ketam yang besar macam ni harganya dalam RM20-RM25 .


Saiz ketam yang sebesar tapak tangan saya ni , isinya padat dan sangat manis sedap sangat . Kalau nak merasa ketam Labuan lagi kami sekeluarga kena tunggu tahun depan la pula bila suami saya dapat out station ke sana lagi..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan