MY DEAR FOLLOWERS

Pages

Rabu, 15 April 2009

MUFFIN

Ni oven baru saya beli 3 minggu sudah , happy sesangat saya dapat oven ni lepas berbulan-bulan pegi survey oven jenis apa yang ok , saya ni tak berapa tau baking , masa tinggal di kampung dulu suka juga buat biskut raya dan last sekali saya masak kek masa umur 17 tahun , saya buat kek pandan bakar guna oven bulat mak saya. Lepas tu bila dah habis spm dan belajar balik langsung saya tak guna oven. Bila dah kahwin saya ada beli oven yang biasa je guna 2 tahun rosak that was about 7 years ago.
So, kali ni suami saya kata kalau nak beli cari oven yang ok lagi dan berkualiti . Akhirnya pada satu petang masa pusing-pusing kat Taipan Subang Jaya , kami singgah ke sebuah kedai eletrik yang tengah buat sales dan saya terus beli oven ni yang di bagi diskaun 10% kira ok la dan saya happy sangat. Bila oven dah sampai rumah saya dok bertangguh banyak kali nak guna oven ni ada je kerja lain yang lagi penting kena selesaikan dulu. Semalam masa tengah syok dok buat painting untuk bilik study anak-anak, saya cepat-cepat pegi bancuh adunan muffin dan terus bakar. 30 minutes later dah pun masak dan hasilnya muffin saya ok la , not bad la untuk first timer macam saya ni.
Last month saya ada masuk kelas buat roti dan next week saya akan pegi untuk kelas kek dan pizza pula , sekarang baru saya ada masa nak join semua kelas ni dulu sibuk kerja lepas tu pregnant dan bila dah bersalin jaga baby Adam pulak sekarang dia pun dah nak masuk 2 tahun senang nak dijaga dan saya boleh tinggalkan anak-anak dengan suami bila pegi kelas masak. Sekarang ni saya betul-betul nak mendalami bidang baking sebab memang saya minat sangat bidang masakan tambahan pulak anak-anak dan suami saya jenis yang suka makan roti dan apa saja la yang saya masak.

Ini bancuhan muffin blueberry , saya dah jadi gian nak baking pulak dah. Petang ni nak buat kek pisang , besok plan nak masak lasagna or maybe pizza.



Dah masak pun muffin pisang dan muffin blueberry tapi terover gelap pulak bila saya cubit sikit dan rasa isinya ok, baru first time guna oven ni tak berapa pandai nak set timer dengan tempreture ,hehehe. Best la pulak baking , macam-macam menu dah difikirkan nak masak lepas ni , happy baking to everyone.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan