MY DEAR FOLLOWERS

Pages

Rabu, 29 April 2009

TUNA CASSEROLE

Resepi ni kakak saya , Amy Doblinger yang bagi .Dulu selalu juga saya makan bila pegi rumah kak Amy , so hari ini untuk lunch saya masak tuna casserole dan memang laju anak-anak makan sampai tak cukup la untuk dinner , malamnya saya bake lasagna pula.

BAHAN-BAHAN :

1 ketul brokoli saiz sedang
1 ketul bunga kobis saiz sedang
3 tin tuna chunks atau flakes
2 tin besar muschroom soup Campbell
1 kilo ubi kentang


CARA-CARA MASAK :

-Potong kecil-kecil bunga kobis dan brokoli kemudian celur sekejap je dalam 3-5 minit.

-Masukkan semua tuna yang sudah di buang air ke dalam bekas yang sesuai kemudian masukkan juga mushroom soup dalam tin dan kacau semua bahan bagi sekata dan mesra macam gambar di atas ini.


- Kupas semua ubi kentang dan potong kecil-kecil dan rebus samapi empuk. Lenyek semua ubi kentang masukkan sedikit garam , butter dan susu low fat atau fresh milk. Kacau semua bahan bagi mesra.

-Letakkan semua mash potatoes ini ke atas bahan-bahan casserole tadi dan ratakannya . Saya taburkan sedikit lagi butter di atas mash potatoes ini.

- Bakar tuna casserole ini selama 20 minit di dalam suhu 250 darjah celsius.


Ini la rupa tuna casserole yang dah siap , hmmm cantik warnanya.



Dah pun masak , hmmm sedap ni.

4 ulasan:

  1. Mash potato tu masa lenyek boleh juga taruh black pepper, or nutmeg, or cinnamon. Ada orang, tumis bawang dalam butter, and mash skali bawang dengan butter tu dalam potato. So you have different taste every time.

    BalasPadam
  2. Ya , betul la tu be creative masa memasak pun bagus tapi kena tahu apa bahan yang kita guna kalau tak langsung rasa tak sedap.it`s up to you actually macam mana kita nak masak.Tak semestinya ikut resepi yang lazim diguna oleh orang lain.

    BalasPadam
  3. Hi nannie, shashue nie memang gila potato, nanti shashue try this one. looks yummy!!

    BalasPadam
  4. Memang sedap resepi ni Shashue , cuba tambah lagi 1 tin tuna dan 1 tin mushroom soup , lagi la sedap dan tambah garam sikit.

    BalasPadam