MY DEAR FOLLOWERS

Pages

Selasa, 11 Januari 2011

Mentarang di Pantai Remis

Petang Ahad di tepian Pantai Remis kelihatan seorang pakcik sedang menolak sampan kecil menuju ke pantai . Saya memang tahu pakcik ni mesti baru habis mencari mentarang sejenis hidupan bercengkerang macam kepah dan kupang . Sebelum ni masa saya cuti-cuti di D`Muara Resort di Sungai Besar saya pernah nampak nelayan yang cari kerang dan mentarang masa air surut di pantai cuma saya tak pernah tengok dengan dekat . So kali ni saya dan suami memang tak mau lepas kan peluang nak tengok hasil yang pakcik ni dapat .

Kagum saya dengan kegigihan pakcik ini mencari rezeki dan saya pasti nak cari mentarang ni bukan kerja senang sebab perlu mengharung lumpur hampir separuh badan mesti penat dan perlu tenaga yang kuat selain kemahiran sebab ada cara nak kutip mentarang silap caranya luka berdarah la tangan kena muncung mentarang atau cengkerang mentarang yang nipis serta tajam . Mungkin disebabkan kerja keras mencari mentarang yang buat badan pakcik ni maintain kurus dan fit tak payah pergi gym hehehe..

Sebelum ni saya pernah jumpa dan beli mentarang yang dah dijual di tepi jalan sepanjang perjalanan nak ke Sungai Besar atau nak ke Sekinchan tapi kali ni saya jumpa mentarang yang baru di kutip fresh laaa...

Mentarang fresh...

Gigih pakcik ni kerja untuk sara keluarga dan baik orangnya semua soalan dijawab penuh semangat..
Pakcik dengan hasil kutipan beliau di petang Ahad , sambil tengok sempat juga kami interview dan dengar cerita pakcik ni . Macam-macam la suami saya tanya cuma saya tak beli sebab tengok mentarang ni banyak betul selutnya . Dulu saya pernah beli mentarang ni rasanya sedap tapi saya lebih suka makan kepah atau kerang serta kupang fresh..


'Seluk selut sampai ke pangkal lengan'

Pakcik tengah bercerita sambil jawab macam-macam soalan dari encik suami ku dan orang lain yang nak tahu cara dan kisah pengalaman pakcik yang dah lama mencari rezeki dengan mengutip mentarang ni..

Pelanggan yang bawa bekas sendiri bila beli mentarang dengan pakcik ni..

Doa saya moga pakcik ini sentiasa di beri kudrat , tenaga dan kesihatan yang baik untuk dia terus mencari rezeki dengan mengutip mentarang , amin..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan