MY DEAR FOLLOWERS

Pages

Selasa, 10 Ogos 2010

GULAI PUCUK UBI


Hari ni saya masak gulai pucuk ubi yang saya kutip di kampung dan menu ni memang favorite suami saya . Menu simple ni kalau makan dengan nasi tanpa lauk lain pun dah sedap . Suami saya siap beli ikan masin tenggiri lagi untuk dimakan dengan gulai pucuk ubi ni . So saya goreng la hari ni untuk di makan dengan gulai pucuk ubi ni , ishhh memang sodapnya...



BAHAN-BAHAN :

1 ikat pucuk ubi
2 biji kelapa parut ambil santan yg pekat
1 genggam iakn bilis-rendam sekejap
1 keping asam keping yang kecil
Garam secukup rasa

BAHAN DITUMBUK LUMAT :

10 biji cili api
4 cm kunyit hidup

CARA MEMASAK :

1. Bersihkan pucuk ubi dan buang batang serta ambil daun pucuk ubi ni sahaja .

2.Masukkan bahan ditumbuk ke dalam periuk bersama santan pekat , ikan bilis, asam keping dan garam . Gaul semua bahan dan masak kuah santan sampai mendidih .

3. Masukkan semua pucuk ubi tadi dan kacau sekejap . Biarkan pucuk ubi masak dan menjadi empuk . Bila dah masak boleh la ditutup api dapur.

2 ulasan: