MY DEAR FOLLOWERS

Pages

Isnin, 16 Ogos 2010

KERABU KACANG BOTOL

Sedapnya kerabu kacang botol ni menu yang sangat ringkas tapi sungguh menyelerakan . kacang botol ni saya kutip dari kebun mertua masa kami balik kampung hari Sabtu baru-baru ni .Di rumah saya ni hanya saya yang suka makan kacang botol so semalam untuk juadah berbuka saya sediakan menu kerabu ni ikut selera saya la hmmm memang sedap kerabu ni cuba la...


BAHAN-BAHAN :

1 ikat kacang botol - dalam 20 biji
1 biji bawang merah besar
1 tangkai lada merah
1/2 cawan udang kering-rendam sekejap
1 biji limau nipis
Kerisik secukupnya
Garam dan gula secukup rasa

** Boleh ditambah cili api kalau nak pedas lagi.


CARA PENYEDIAAN:

Bersihkan kacang botol dan dipotong nipis-nipis kemudian potng bawang besar serta cili merah nipis-nipis juga ketepikan dulu.Tumbuk udang kering sampai lumat ,perah limau nips dan ambil jusnya.

Masukkan semua bahan-bahan ke dalam mangkuk yang sesuai dan digaul rata . Jika ada bahan yang terkurang boleh la ditambah ikut pada selera masing-masing.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan