MY DEAR FOLLOWERS

Pages

Isnin, 30 Ogos 2010

KERABU PUCUK PAKU

Saya memang gemar sangat makan kerabu dan bila berpuasa ni macam-macam jenis kerabu yang saya nak makan . Kalau beli di bazar Ramadhan kebanyak kerabu yang dijual dah tak fresh sebab terlalu cepat disediakan so paling best ialah buat kerabu sendiri la . Bukannya susah sangat nak sediakan kerabu ni bahan-bahan yang diperlukan pun mudah nak dicari.
Kerabu pucuk paku ni lagi best kalau ada kerang rebus atau perut lembu yang dah direbus dan dipotong kecil-kecil tapi kalau nak jadikan kerabu ni menu yang lebih sihat tak payah la letak kerang atau perut lembu tu dan rasanya tetap sedapppp la sangatt..

BAHAN-BAHAN :

2 ikat pucuk paku
2 biji bawang merah besar
2 tangkai lada merah
1/2 cawan udang kering-rendam sekejap
1 biji limau kasturi-boleh ditambah
Sedikit belacan
Kerisik secukupnya
Garam dan gula secukup rasa

** Boleh ditambah cili api kalau nak pedas lagi.


CARA PENYEDIAAN:

Bersihkan pucuk paku dan ambil bahagian pucuk yang muda kemudian celur pucuk paku ini sampai layu . Mayang semua bawang besar serta cili merah nipis-nipis dan ketepikan dulu.Tumbuk udang kering dengan belacan sampai lumat ,perah limau kasturi dan ambil jusnya.

Masukkan semua bahan-bahan ke dalam mangkuk yang sesuai dan digaul rata . Jika ada bahan yang terkurang boleh la ditambah ikut pada selera masing-masing.

2 ulasan:

  1. tp takleh makan udang ngn belacan...
    hukhuk... bole ke nak gantikan ngan benda laen?

    BalasPadam
  2. ohh ye ke tak payah guna belacan and udang kering laa

    BalasPadam